Sådan får du en bedre nattesøvn

Sådan får du en bedre nattesøvn

juli 18, 2016 Slået fra Af admin

Mange danskere får ikke den søvn, de har brug for. Det kan selvfølgelig være et problem at sove ordentligt, som det anbefales, hvis man er nybagte forældre, men der er også mange, som ikke får den optimale søvn, selvom de ikke har børn – eller børnene er store nok til ikke at skulle have opmærksomhed om natten. Forskning viser, at vi har behov for minimum 7 timers søvn i døgnet, men helt optimalt bør man få over 8 timers søvn.

Dette kan have noget at gøre med, at mange undervurderer den betydning, det har, at få tilstrækkeligt med søvn. En god og uafbrudt nattesøvn giver energi til næste dag, men den er også nødvendig for vores gode helbred på lang sigt. Selvom det er så vigtigt, så viser statistikker, at vi sover mindre og mindre, og det har stor indflydelse på vores generelle helbred. Den har også visser skønhedsmæssige problemer, som ikke direkte går udover helbredet, men som alligevel gør, betyder meget for vores liv. Man tager hurtigere på, hvis man ikke får ordentlig natttesøvn, og huden rynkes før tid.

Før der blev opfundet elektrisk lys, tilpassede vi søvnen til solens rytme. Dengang kunne vi altså sove i op til 12 timer, men i gennemsnit var det omkring 9 timer. Gennemsnittet i dag ligger på under 7 timer.

 

 

Mørklægningsgardiner giver bedre søvn

Et af de helt store punkter, hvor du kan optimere din nattesøvn – især i sommermånederne – er ved at udskifte dit gamle gardin med et ordentlige mørklægningsgardin. Det blokerer lyset, og da det allerede begynder at blive lyst ved 4-tiden om sommeren, vil man kunne optimere sin søvn betydeligt. Ved at bruge mørklægningsgardiner, kan man sørge for, at der ikke trænger sollys ind. Selvom man har lukkede øjnene, så registrerer hjernen alligevel, at der kommer lys ind, da ens øjenlåg ikke er tykke nok til at blokere for sollys, og derved sendes et signal til hjernen om, at det er ved at være tid til at vågne, og søvnen bliver derfor ikke så tung, som hvis man sover i et mørkt rum. Et lille tip er, at købe sine mørklægningsgardiner i Sverige, hvor de ofte er billigere end i Danmark. Søg eksempelvis på rullgardin mörkläggning, og du vil finde en masse forskellige bud på, hvor du kan købe dem.

 

Hvad kan du ellers gøre for at optimere søvnen?

Mange mennesker oplever, at de ikke kan falde i søvn, hvilket ligeledes er medvirkende til, at de ikke får en god, sammenhængende nattesøvn. Herunder finder du et par tips til, hvad du kan gøre for at undgå søvnproblemer.

Køb en god seng, som du ligger godt i. Sørg for at madrassen passer til din vægt og højde, så du har de bedst muligt forudsætninger for en god søvn.

Gå i seng samme tid hver dag. Såvidt det er muligt, naturligvis. Hvis kroppen får en fast søvnrytme, så vil den automatisk sende et signal til hjernen om, at det er ved at være sovetid.

Brug udelukkende soveværelset til sex og søvn, så du ikke forbinder det med andet. Især TV er en af de helt store syndere, når det kommer til søvnproblemer.

Lad være med at spise, inden du skal i seng. Det giver nemlig energi, og man fordøjer heller ikke maden lige så godt, når man sover, hvilket kan give problemer med maven den efterfølgende dag. Gå dog heller ikke i seng sulten. En lille smule natmad kan godt gå an, hvis man er sulten.

Motionér. Det er enormt vigtigt, at man får brændt sin energi af i løbet af dagen – og det vil samtidig øge din sundhed.