Dette indlæg er et betalt indlæg - det indeholder betalte links.

Kost fylder meget i hverdagen og er kilden til velvære, både fysisk og psykisk.  

Kosten er kroppens benzin, og uden det rigtige brændstof, fungerer motoren ikke optimalt og der kommer ubalance i systemet. Ubalance sætter gang i kroppens alarmberedskab, hvilket føles som manglende energi, dårligt humør og dårlig koncentrationsevne. Det er tærende og usundt for kroppen og psyken at være i alarmberedskab, men kan let undgåes.

Sund kost – sund hverdag:

Sund kost bidrager til energi i hverdagen og dermed trivsel. En sund kost handler om enkle forbedringer af dagskosten, at spise mættende og varieret. En god afbalanceret kost er ikke fanatisk eller restriktiv, men kan indeholde lidt af alt. 

Sund kost handler ikke kun om hvad du spiser, men også om hvornår du spiser. Lavt blodsukker er første resultat af ikke at spise ordentligt og regelmæssigt, og sætter kroppen i alarmberedskab, fordi der ikke er nok energi til at holde motoren kørende.  

God rytme = godt humør

For at holde blodsukkeret stabilt er det vigtigt at spise regelmæssigt dvs. 4-6 mindre måltider jævn fordelt på dagen, frem for 3 store måltider. Indtag skal altid afvejes ift. aktivitetsniveau, men uanset om man sidder i en kontorstol, løber marathon eller leger med ungerne, er det vigtigt at holde motoren kørende og være veloplagt. Rytmisk fødeindtag og fiberrig kost, som tager tid at forbrænde er to vigtigste kilder til stabilt blodsukker og større velvære.  

Rytme kost handler om at spise “rytmisk” i løbet af dagen og dermed have en stabil hormonbalance. Det holder kroppen i balance. Omlægning af kost er et brugbart middel i behandling af livsstilssygdomme som eksempelvis stress og depression, og rytmekost er derfor en anerkendt behandlingsmetode som Marlene Dencker hos zrb.dk vejleder i.  

Sundhed
Author: admin

Get Connected