Hvorfor er søvn så vigtigt?

Hvorfor er søvn så vigtigt?

november 24, 2015 Slået fra Af admin

Føler du dig også træt, sur og uoplagt, hvis du ikke får dine 7-8 timers søvn om natten? Føler du også, at din træning bliver ringere og dine præstationer på arbejdet eller i skolen oplever et dyk? Ja, så er det fordi der er noget om snakken! 

Søvn ER nemlig ekstremt vigtigt for både vores helbred og levetid. Det viser talrige undersøgelser. Men hvorfor er det egentlig, det er sådan…?

Sandheden er desværre ikke så ligetil som spørgsmålet. Hjernen, og i særdeleshed søvnen, er omgærdet af mangt et ‘måske’ og en del ‘det ved vi ikke endnu’er’.

Det kræver ikke meget research at finde ud af det. Ikke desto mindre vil jeg i dette indlæg gerne dele nogle spændende betragtninger om søvnen og søvnens betydning med dig!

Hjernen bruger søvnen til at fjerne affaldsstoffer

I denne video fra TED TV forklarer hjerneforskeren Jeff Iliff, at hjernen bruger søvnen til at fjerne de affaldsstoffer fra hjernen der har ophobet sig efter en lang dag med hjernegymnastik, grublerier og aktiviteter.

Kilde: TED TV

I videoen forklarer Iliff, at menneskets organer skal sørge for to ting: De skal først og fremmest skaffe den næring, som cellerne skal bruge for at producere energi, men de skal også komme af med de affaldsstoffer der ophober sig i cellerne.

I de fleste organer foregår transporten af affaldsstofferne vha. det lymfatiske system. Det lymfatiske system sender nemlig affaldsstofferne ud i blodårene og væk fra organerne, så de uhindret kan udføre deres livsvigtige opgaver. Der er imidlertid ét stort problem: hjernen er ikke forbundet med det lymfatiske system! Der er nemlig slet ikke plads til flere blodårer i hjernen.

RYGMARVSVÆSKE SUGER AFFALDSSTOFFER UD AF HJERNEN

Hjernen er i stedet pakket ind i rygmarvsvæske, CSF, som suger affaldsstofferne ud af hjernecellerne og ud i blodårene på samme måde som det lymfatiske system. Det er der såmænd ikke noget nyt i; det nye er, at man har fundet ud af, at CSF kun suger affaldsstoffer ud af hjernen, når vi sover!

Normalt er der nemlig slet ikke plads til, at væsken kan flyde imellem blodårene. Men under søvnen skrumper hjernecellerne (meget praktisk), så der bliver plads til væsken.

Så summasumarum:

Vi ophober affaldsstoffer i hjernen, når vi er vågne – vi fjerner affaldsstoffer, når vi sover

Konsekvenserne ved for lidt søvn

Hvad sker der så, når vi sover for lidt og ophober affaldsstoffer i hjernen?

Ja, så er det vi oplever mange af de problemer, vi selv kender: ringere præstationsevne, uoplagthed, træthed og dårligt humør. Men mange undersøgelser har efterhånden sat en tyk streg under de mere alvorlige konsekvenser ved dårlig søvn.

Videnskab.dk skriver fx., at kroppen bliver hurtigere gammel, når vi sover for lidt. I en dansk undersøgelse har danske forskere undersøgt 30 tvillingepar og opdaget, at tvillingernes cellefunktion bliver ’10 år ældre’, når de sover 90 minutter mindre i en længere periode. Ifølge forskerne skyldes det, at man får færre mitokondrie-DNA-kopier i cellerne, når man sover færre end 7 timer om natten. Antallet af disse DNA kopier kan man bruge til at bestemme, hvor godt mitokondrierne arbejder.

Mitokondrierne er cellernes kraftværker som producerer størstedelen af den energi, kroppen skal bruge for at løbe, springe, gå og trække vejret, men de har også flere funktioner. Fx. er de vigtige i cellesignalering og -deling og ved celledeling og vækst. Derfor er det nemt at forestille sig, hvor store konsekvenser det kan have, hvis man ikke ‘plejer’ sine mitokondrier.

DET ER MULIGT AT INDHENTE SØVN

Den gode nyhed er imidlertid, at du godt kan nå at rette op på problemet, hvis du er en af dem der sover for lidt eller for dårligt. Det siger en af forskerne bag projektet, Jonas Mengel-From til videnskab.dk:

“Jeg vil mene, det er muligt at genskabe mitokondriefunktionen og dermed antallet af mitokondrie-DNA-kopier”.

Hvis du giver kroppen lov til at sove længe, får den nemlig mere tid til at regenerere efter en periode uden tilstrækkeligt med søvn.

TOTAL MØRKE GAVNER SØVNEN

Der er mange der oplever, at de vågner tidligere i sommerhalvåret, end de gør om vinteren. Selvom man nok foretrækker den lunere del af året, så sover langt de fleste bedst om vinteren, hvilket hænger sammen med mørket. Jo mørkere ens soveværelse er, desto bedre bliver ens søvn også typisk.

At investere i gode mørklægningsgardiner, er derfor også en investering i god søvn. På Uniggardin.dk fremstilles de i alle mål, så de passer lige til vinduet. Mange begår fejlen at købe gardiner, der ikke dækker hele vinduet, så der stadig slipper lys ind. Sørg for at investere i gardiner der giver dig komplet mørke og dermed ro til at sove.

SOV GODT!