19. fitmagasinet til lev-sundt.dk

Dette indlæg er et betalt indlæg - det indeholder betalte links.

Inaktivitet er én af de største kilder til livsstilssygdomme, og derfor er der mange danskere, som ønsker at gøre motion til en del af dagligdagen. Det er imidlertid ikke altid lige nemt, for når man har en travl hverdag og kommer træt hjem fra arbejde, er motion sjældent den ting, som står øverst på ens liste.

Her kan du læse 5 konkrete råd, som kan gøre det nemmere for dig at gøre motion til en del af din dagligdag.

Start med overskuelige mål

Det er nemt at blive meget ambitiøs, når man begynder at motionere, men dette er ofte én af de største farer i forhold til succes. Hvis du gaber over for meget på én gang, så risikerer du at fejle.

Når du begynder at motionere, så start med at sætte meget små og overskuelige mål. Det kan for eksempel være at gå en kort tur hver dag, når du kommer hjem. Du kan altid skrue niveauet op med tiden, men i første omgang er det vigtigste bare, at du afsætter tid til motion hver dag.

Før logbog

Man har det altid godt efter motion, men det kan være svært at huske, når man er træt og først skal til at skifte til motionstøj før man skal ud. Derfor kan det være en god idé at føre logbog, hvor du beskriver, hvordan du har det i kroppen efter motion.

En logbog vil også hjælpe dig med at huske dine egne succeser, hvilket er vigtigt, når motivationen skal holdes oppe.

Tilgiv dig selv, når du fejler

Det er de færreste, som går i gang med et motionsprojekt uden at fejle. Det vigtigste er bare, at du kommer i gang igen, hvis du fejler en enkelt dag.

Husk på, at det ikke er jordens undergang, hvis du springer motionen over en dag. Det føles måske ærgerligt, men du skal fokusere på at tilgive dig selv, så du kan komme ud den næste dag.

Hav en nødplan

Som tidligere nævnt vil der være dage, hvor du fejler med hensyn til din motion. Du kan reducere risikoen for at fejle, hvis du laver en nødplan til de dage, hvor du er meget træt.

Hvis du ikke orker at komme ud at motionere, kan du for eksempel have en nødplan om at sjippe derhjemme eller noget lignende. Din nødplan kan også være noget så simpelt som at have en kortere rute, som du kan tage på hårde dage.

Find den rigtige motionsform

Mange tænker automatisk på at løbe, når det handler om at motionere, men hvis du ikke bryder dig om løb, så er det næppe motionsformen for dig.

Prøv dig frem med forskellige motionsformer til den finder den type, som passer dig bedst. Det er lige meget om du vil cykle, tage på vandreture eller svømme. Det vigtigste er bare, at du gør det.

Hvis du ikke er sikker på, hvilken motionsform som du vil dyrke, så find inspiration på siden her. På siden finder du også gode råd til at vælge det rigtige sportsudstyr og meget mere!

Sundhed
Author: admin

Get Connected