Derfor skal du lave alternativ træning

Derfor skal du lave alternativ træning

januar 20, 2016 Slået fra Af admin

I takt med at løb er blevet en folkesport, er løberelaterede skader blevet en epidemi. Løberknæ, skinnebensbetændelse, plantar fasciitis, akillessenebetændelse m.fl. er skader, som rigtig mange løbere oplever, fordi deres muskler, sener og led ikke er stærke nok til at modstå den store og kontinuerlige belastning ved løb.

Men der er efterhånden rigtig meget forskning, der viser, at du kan bruge alternativ træning til at opbygge den nødvendige styrke, der skal til for at undgå skader – og som en bonus oven i købet blive en bedre løber selv. Derfor kan det måske godt betale sig at skifte en ugentlig løbetur eller to ud med styrke, svømning, boksning, yoga eller lignende.

Herunder er et par af de største fordele ved alternativ træning:

1. Alternativ træning er skadesforebyggende

Fødderne, anklerne, underbenet, knæene og lænden bliver udsat for overmåde stor belastning, når du løber. Det fører særligt til skader hos utrænede løbere, der ikke har opbygget tilstrækkelig styrke, har lidt for meget vægt til den gode side eller er ved at komme tilbage efter en længerevarende skade.

Derfor kan du bruge cykling, crosstrainere, svømning, og andre maskiner/sportsgrene med relativt lav belastning, til at opbygge din kondition uden risiko for overbelastningskader. Når du har opbygget en god base, og evt. smidt nogle kilo, kan du øge løbemængden med lavere risiko.

2. Alternativ træning får dig hurtigere gennem skader

Der er mange motionister, som helt stopper med at træne, når de bliver ramt af en løbeskade, fordi de får at vide, at de skal holde sig i ro. Det er imidlertid en kæmpe fejl. Alternativ træning hjælper dig nemlig både til at bibeholde en god kondition under skadesforløbet, så du kan starte på et højere niveau, når du vender tilbage til træningen, men let alternativ træning ved lav puls hjælper dig også til at restituere hurtigere, fordi det forbedrer blodcirkulationen, så du hurtigere får fjernet affaldsstoffer fra blodet.

Derfor kan du også bruge alternativ træning som aktiv restitution fra hårde træningspas og faktisk restituere hurtigere, end hvis du lå på sofaen derhjemme.

3. Forbedre dine løbepræstationer

Det er ofte en sekundær effekt af den alternative træning, at du forbedrer dine løbepræstationer. Ved at forbedre din kondition og udholdenhed, forkorte din restitutionstid og komme hurtigere gennem skader, bliver du nemlig automatisk en bedre løber, eftersom du kan holde til at løbetræne mere kontinuerligt og hårdere. Dog kan alternativ træning i sig selv også direkte forbedre din løbeøkonomi.

Siden et stort studie i 1999 opdagede, at tung og eksplosiv styrketræning kan forbedre løbeøkonomien for mellem- og langdistanceløbere, har de fleste seriøse løbere fx indkorporeret en eller anden form for styrketræning i deres træningsprogram. Motorisk udfordrende alternativ træning, som svømning, cykling, boksning, kampsport osv., lærer dig også at presse musklerne på en helt anden måde, så du får en bedre og mere harmonisk balance i din kropsstruktur og ydeevne.

Du finder udstyr af høj kvalitet til at få mest muligt ud af din styrketræning og alternative træning hos Wolfgear.