pexels-photo-925301

Der er mange der automatisk tænker på kroppen, når det kommer til sundhed, men en af de ting, der også hænger utrolig meget sammen med vores generelle sundhed er vores tænder. Det har faktiske en større betydning, end der fleste går og tror, og der er mange der ikke tager godt nok vare på deres mundhygiejne. Det kan rent faktisk ikke kun være skidt for dine tænder, hvis du ikke går med et problem, der ikke bliver behandlet. Det kan nemlig udvikle sig og brede sig til resten af kroppen, hvilket der er mange, der ikke er klar over. Har du betændelse i tandkødet eller lignende, kan det gå ud i resten af kroppen, da det som de fleste andre bakterier, kan sprede sig. Det betyder, at hvad der starte som lidt ondt i gummerne kan udvikle sig til en betændelse i hjertet - groft sagt.  Derfor er det også vigtigt, at man kommer hurtigt i behandling, hvis man oplever smerte eller lignende irritation. Pas på parodontose En af de mest hyppige årsager til problemer er parodontose, som er en betændelse i knoglen. Får man ikke behandlet dette nedbrydes knoglen, hvilket kan medføre at tanden bliver løs og skal fjernes. Med andre ord er det noget man skal tage alvorligt. Heldigvis er ens tænders sundhed generelt noget, man selv kan gøre rigtig meget ved. Hvis man spiser en sund og varieret kost og undgår for meget sukker og kulsyre og samtidig børster tænder et par gange dagligt og bruger tandtråd og ellers går regelmæssigt til tandlægen, så er det de færreste der vil få alvorlige problemer med tænderne. I takt med at man kommer op i årene vil tandproblemer dog opstå hyppigere, men sunde tænder fra ungdommen holder ved i mange år.

Sundhed
shutterstock_499266709

De fleste der har prøvet det, kan nok blive enige om, at sex er dejligt, og at sex også kan være sjovt. Det er nok også de færreste af os, der har lyst til at skulle undvære sex. Alligevel er det måske ikke alle, der ved hvor stor en rolle sex rent faktisk spiller, når det kommer til vores generelle sundhed. Der er nemlig mange undersøgelser der viser, at et godt sexliv hænger meget sammen med et sundt liv, både fysisk og ikke mindst psykisk. Jo sundere man er - jo bedre sex At være i god form og være sund er ikke noget krav for at dyrke sex, og det er heller ikke en betingelser for at der skal være tale om god sex. Alligevel viser flere undersøgelser, at jo sundere man er, jo større chance er der også for, at man har et godt og ikke mindst tilfredstillende sexliv. Det menes at sexlysten stiger, hvis man er sund, i forhold til hvis man lever et usundt liv, og ikke har styr på sundheden. Desuden kan det for mænd give rejsningsproblemer, hvis man er meget usund, dette er dog en helt anden snak. Sex skal ikke presses ind i forholdet Selvom et godt sexliv er godt for sundheden og ikke mindst for parforholdet, så er det ikke noget, man bør presse ind. Det er helt i orden at gå perioder uden at være så meget fysisk sammen. Det kan være, at der lige er kommet børn, der fylder i soveværelset, eller man er lidt mere forældre end mand og kone i en periode, det vigtigste er, at man husker at komme op på hesten igen - så at sige. Pift sexlivet lidt op Der er nogen der taler åbent om hjælpemidler i soveværelset, men de fleste holder det for sig selv. Undersøgelser viser, at godt halvdelen af den sexuelt aktive dele af befolkningen bruger sexlegetøj af den ene eller anden form. Der er intet galt med at eksperimentere lidt i soveværelset, og det kan være med til at give jer endnu mere mod på at fordrive tiden i soveværelseret. Den eneste "regel" er, at begge parter skal have lyst til at eksperimentere.  

Sundhed
fre

Julemåneden er over os, og der er masser, der skal nås, inden den store aften køber af stablen. Alligevel er det vigtigt, at du husker på, at julemåneden ikke bare skal bruges på at stresse for at nå alting. Meningen med julen er, at den skal være en hyggelig og afstressende – ikke omvendt. Derfor får du herunder et par gode råd til, hvordan du bruger julen til at stresse af, i stedet for at lade dig stresse.

#1: Køb julegaverne i god tid

Noget af det, der virkelig kan skabe stress, er, hvis julegaverne skal købes i sidste øjeblik. Det betyder, at det kan være svært at opretholde sit gode humør på selve den store dag, og derfor er det en god idé, hvis du sørger for at købe julegaverne i god tid. Det kan gøres på mange forskellige måder, men det letteste er at købe dem over nettet.

#2: Tag på et hyggeligt weekendophold

Der findes masser af steder, hvor man kan tage på weekendophold – eksempelvis på Hindsgavl Slot. Det kan være oplagt at bruge julen på, hvis ikke der er fyldt med andre arrangementer, der fylder. Men det er et dejligt afbræk fra julen, hvis man kan finde tid i sin kalender til at tage på et fantastisk weekendophold.

#3: Brug tid med familien

Julen handler om hyggeligt samvær med familien, og det betyder, at der er masser af tid til at være sammen med dem, du holder allermest af. Afsæt tid til at se julekalenderen sammen og sørg også for, at I har tid til at lave noget aktivt sammen. Hvis vi er så heldige, at det begynder at sne, vil det være muligt at tage hele familien med i skoven eller ud at kælke. Det er superhyggeligt, og der findes ikke meget bedre end det. Og husk så på, at det er afstressende at være ude i naturen.

Sundhed
Grønsager på en tallerken

1) Det mest basic tip i verden: drik mere vand! Ja, det lyder næsten kedeligt, men din krop har brug for vand. Flere processer i kroppen kræver vand og at dine celler er hydrerede. Alt for mange mennesker får slet ikke den mængde vand til hverdag, som vores kroppe har brug for. Mangel på vand har både konsekvenser for din krop, som du ikke selv lægger mærke til. Men det er har synlige konsekvenser. Hvis man drikker nok vand, vil man også få en flottere hud og dermed udstråling. Samtidig snyder kroppen dig ofte til at tro, at du er sulten, når du egentligt bare er tørstig. Denne følelse af sult vil ofte medføre, at man får spist lige lidt for meget af det gode bland selv slik. I stedet for at gå i kagedåsen, hver gang du er sulten, så drik først et glas vand. På denne måde kan nok vand også medvirke til vægttab. 2) Rør dig Igen lyder det så basic. Men du behøver ikke at blive en stjerne i et fitnesscenter for at komme ud at røre dig. Din krop har brug for at bevæge sig. Forskning har vist, at levestandarden når man bliver ældre forbedres betydeligt meget, hvis man blot går en tur på en halv time hver dag. Det behøver altså ikke være hardcore fitness. Det er blot at gå en tur. Enten i en skov, hvor hjernen kan få lov at slappe af. Ellers kan du blande det med noget du kan lide: gå en tur i byen. En rask gåtur op og ned af strøget er stadig at bevæge sig, samtidig med at du laver noget du kan lide: at shoppe. Og hvis din pengepung ikke er glad for denne ide, så kan du altid efterlade pungen derhjemme og blot gå og få inspiration til ønsker. 3) Find sunde erstatninger til usund mad Man behøver ikke omlægge hele sin kost for at leve sundt. Jeg ved, at der skal være plads til et cheatmeal hist og her. Men generelt er det godt for kroppen at få en masse sunde nærringstoffer ind. Øg mængden af grøntsager, fibre, protein og sunde fedtsyrer og skru generelt ned for mængden af kulhydrater og hvidt sukker. Du behøver ikke gå all ind på kød og grøntsager, hvis blot sukkeret justeres en smule ned. Det vil hurtigt give resultater. Både på din krops udseende, men også med dit indre velvære. Godt med fibre og vitaminer vil få din krop til at takke dig. Du vil opleve overskud og føle dig fuld af energi. Dette sker selvfølgelig ikke kun på én dag. Det tager gennemsnitligt 3 uger at danne sig en ny vane - og i de tre uger vil man garanteret savne søde sager. Men i sidste ende er det det hele værd! Særligt de søde sager kan være svære at undvære. Derfor elsker jeg at finde sunde opskrifter på sunde alternativer til ellers usund mad. På den måde kan man snacke på noget, der smager vildt godt, samtidig med at det er sundt, og man kan have god samvittighed.

KostSundhedTræning
man-2037255_1280

I foråret og om sommeren er det for mange ikke så svært at tage sig sammen til at komme ud og løbe eller tage en tur på cyklen. Nu er de lune dage (de få der var) for længst bag os, og der er mange, der har sværere og sværere ved hanke op i sig selv og snøre løbeskoene eller trække i cykelbukserne. Når man kommer hjem fra arbejde er det mørkt, og desuden koldt, og det er ikke vejr der indbyder til at man tager ud i det. Hvis man hører til dem, der har det sådan, men stadig gerne vil have sin daglige eller i hvert fald ugentlige motion er der to muligheder. Enten at melde sig ind i et fitnesscenter, eller investere i en eller flere træningsmaskiner til hjemmebrug. Hvis du har en stor disponibel kælder eller lignende, er det måske muligt, men det er de færreste der har plads til løbebånd, crosstrainere og lignende, og en motionscykel fylder også godt i landskabet. En af de maskiner som de fleste nok kan finde plads til er en romaskine, og du kan endda få nogle, der mere eller mindre kan klappes sammen og dermed ikke fylder alverden og nærmest kan være under sengen. Det er derfor også en af de bedste maskiner til hjemmetræningen, hvis pladsen er lidt trang. Det er desuden en maskine der giver god træning til musklerne og derfor et rigtig godt supplement til motion på cykel og løb, som der kan være lidt længere mellem. Du kan finde en guide til valg af romaskiner her

Træning
lungs-296392_1280

Vi ved alle sammen hvor usundt det er for os at ryge cigaretter, men alligevel er det flere af os som ikke kan finde ud af, hvordan vi skal stoppe. Og når man først er startet, er det også utroligt svært at holde op igen. Men nu når e – cigaretten er at finde på markedet, så er det måske ikke så svært mere.

Et sundere alternativ

Selvom det måske ikke ser sundt ud at gå rundt og dampe, så er det meget sundere end at ryge konventionelle cigaretter. Imens den normale cigaret indeholder mange tusinde farlige stoffer hvoraf flere af dem forsager kræft, så indeholder de forskellige e – væsker ingen kræftfremkaldende stoffer. Hvert år dør der 14.000 danskere alene på grund af rygning. Disse 14.000 danskere dør af kræft og hjertekarsygdomme som forsages af rygning.

Trap ned på nikotinen med e – cigaretten

Grunden til at mange kan skifte fra normale cigaretter til en e – cigaret er den nikotin som findes i e – cigaretten. Dette vil sige, at man kan få e – væske med den samme mængde nikotin som er i normale cigaretter, hvilket betyder, at kroppen ikke kommer i underskud. Men hvis ens mål er et rygestop, kan man efterhånden købe e – væske med mindre nikotin og til sidst være helt nikotinfri. Læs mere her.

Et hav af smagsvarianter

Udover at e – cigaretten er meget sundere end den normale cigaret, så er den bestemt også mere spænende. Der findes nemlig mange forskellige smagsvarianter, man kan blandt andet få e – væske med smag af mint og jordbær. Modsat findes den normale cigaret med ganske få smagsvarianter, på trods af cigaretterne med smag af mint.

Alle de penge du sparer

Efter at have købt e – cigaretten har man kun en afgift, hvilket er e – væske, som man skal købe en eller to gange og måneden. Hvis man ryger en pakke cigaretter om dagen til 39 kr, har man en afgift på omkring 1.170 kroner om måneden. Så hvis man vælger at dampe i stedet for at ryge, ender man med at spare omkring 700 kroner om måneden.  

Uncategorized
hus

Hvis man gerne vil leve sundt, er det selvfølgelig vigtigt, at man indtager den rigtige kost, og at man får dyrket motion. Der er dog også andre elementer, som er vigtige, hvis man gerne vil have en sund tilværelse. Det handler ikke kun om at spise rigtigt eller dyrke motion, hvis man gerne vil leve sundt. Ens helbred er også meget vigtig, hvis man gerne vil leve sundt. Det er derfor vigtigt, at man lever i et sundt miljø. Ens bolig har derfor også stor betydning, hvis man gerne vil leve et sundt liv.

Der kan opstå fugt og skimmelsvamp

Mange oplever problemer med fugt og skimmelsvamp i deres bolig, da det hurtig kan sætte sig, hvis man ikke passer på. Fugt og skimmelsvamp opstår, hvis man ikke holder øje med ens hjem. Fugt og skimmelsvamp ses ofte de steder, hvor der kan opstå fugt. Det er specielt i kældere og på luftrum, hvor man ofte støder på problemer med fugt og skimmelsvamp. Her kan det være en god ide at anskaffe sig en affugter, som kan tage det værste fugt i et rum. Du kan finde en affugter her.

Hvis uheldet er ude

Hvis uheldet er ude, og der er opstået skimmelsvamp i ens hjem, er det vigtigt, at man tilkalder hjælp med det samme. Hvis man ikke reagere hurtigt nok, kan det nå at sætte sig, også kan det for alvor blive svært at komme af med. Det handler derfor om, at tage aktion lige så snart man opdager, at der er opstået skimmelsvamp. Det kan have store konsekvenser for ens helbred, hvis man ikke får gjort noget ved det. Det er bestemt ikke sundt at leve i en bolig, hvor der er skimmelsvamp. Og det kan faktisk at anbefales at flytte ud for en kort periode, hvis der er opstået skimmelsvamp i ens bolig, da man kan blive meget syg af det.

Sundhed
Lev-sundt

Du har knoklet hele året for at få en flot krop, du har været tidligt oppe om morgenen og løbet en god rask tur inden du skulle møde på arbejdet, du har omlagt hele din kost og brugt mange timer på at lave sund og lækker mad til hele familien. Du har set i spejlet hvordan kiloene er raslet af og kunne mærke på dit sind at du har fået det så meget bedre med dig selv. Nu kommer udfordringen så luskende rundt om hjørnet, nemlig julen. Det er som om at bare fordi det bliver jul så er det pludselig i orden at fylde hovedet med usunde ting, men ikke denne jul, for denne jul kommer du igennem sundere end nogensinde før.

Undgå alt den søde juleslik

Først får vi masser af mad med masser af sovs, sodavand og vin, derefter kommer der risalamande og som om det ikke var nok så slutter vi også lige af med en masse julekager og juleslik. Der er ikke noget at sige til at rigtige mange tager alt for meget på henover julen. Vi foreslår at du laver en plan for hvordan du vil komme sundt igennem juleaften og de følgende juledage, det kunne eksempelvis være at du sagde til dig selv at du gerne måtte spise hvad du ville af den lækre and og flæskesteg men holdte tilbage med sodavand, slik og kagerne.

Hold formen ved lige over julen

Lav ligeledes en plan for hvordan du vil holde dig i form, det kan være at du laver en plan for at du gerne vil motionere eller gå lange ture mindst hver anden dag. Det kan eksempelvis være dagen efter juleaften, her er det godt at komme ud og få rørt kroppen og få den igang igen. Lav eventuelt en plan med hele familien om at de her dage der skal i ud og røre jer og komme op i gear igen.

Ønsk dig julegaver der kan hjælpe til det sunde liv

Hvis du har kæmpet hele året for at få en sundere krop, så kan du jo ønske dig et par nye løbesko, løbebukser eller noget helt andet som vil hjælpe dig videre i jagten på det sunde liv. Det kan også være at du har en kæreste eller kone som du har set har kæmpet hele året og du derfor gerne vil holde hende på rette spor, find her mere end 100+ gaveideer til hende og bliv inspireret til hvad det kunne være.

FedtKost
musik til løbeturen

Vi har tidligere beskrevet hvilke påvirkning at en løbetur om ugen kan have for dit helbred. I dette indlæg vil vi guide dig til hvordan du holder motivationen oppe, og hvordan du finder den rette musikløsning til løbeturen. Det findes et hav af forskellige musiktjenester og netop musik er en af de helt store motivationsfaktor for at komme afsted på løbeturen. Selv om det regner, kan en sommer-glad sang få dig til at snører løbeskoene og komme ud på landevejene. For at få den mest optimemale musik oplevelse på løbeturen, vil vi anbefale at benytte en musiktjeneste. Den oldschool måde, og downloade musik til telefonen kan dog stadig bruges, men det bliver i længden dyrt, når der er kommet de mange forskellige musikstreamingtjenester. Vi tager et kig på de forskellige tjenester, og beskriver hvad de indeholder. Den mest populære tjeneste er udentvivl Spotify, som er en international tjeneste. Der findes mere en 45 milioner numre på Spotify, og der findes en gratis og en premium version. Mange danske teleselskaber har Spotify inkluderet i deres løsninger, men hvis du købet Spotify som selvstændig tjeneste koster det 99 pr. måned. De første 30 dage er gratis og du har derfor mulighed for at prøve tjenesten. Som sagt, kan du også benytte tjenesten gratis, mod at der afspilles reklamer hvert 30 minut. I den betalte version får du desuden, unlimited skips, listen offline, play any track og high quality audio. YouSee musik, er også en musikstreamingtjenester, men til forskel fra Spotify, kan du ikke købe YouSee musik, men følger med i deres abonnementer til både bredbånd og mobilkunder. På yousee musik finder du over 30 millioner musiknumre, hvor der både er de nye hits og gamle klassikere i alle genrer. Du har mulighed for atoprettet playlister, dele dem, samt lytte til dine favoritter offline. Deezer, har mere 20 millioner sange i og er en tjeneste i Danmark. Tjenesten koster 99 kr og kan købes som en familieudgave, hvor 6 brugere kan have ubegrænset adgang til de 20 millioner sange.

Løb
plissegardiner

At sundhed har noget med motion og kost at gøre, er ingen i tvivl om. Men at hjemmet også har stor betydning, er der flere som ikke ved. Hjemmet er selve basen for ens liv, og kan være meget vigtigt ift. sundhed, da det er i hjemmet, at batterierne skal lades op. Sundhed kan derfor ikke kun måles ud fra et BMI tal, det skal ses i det overordnet billede.

Sundhed er også for sjælen

Sjælen har stor betydning for ens sundhed, og er en af de mere oversete faktorer. Folk har tildens til kun at fokusere på den sundhed man kan se, eller problemerne som kan opstå ved ens sundhed. Det er f.eks. overvægtige, som der kan være stor fokus på, når man snakker om sundhed. Hele sundheds diskussionen handler nærmest kun om hvad der står på vægten, og mindre hvordan man har der inden i. Det er en stor fejl, som mange mangler at få øjnene op for. Selv den sundeste som dyrker en masse sport, og spiser sundt, kan mangle noget, som giver personen ro i sjælen.

Hvordan kan hjemmet hjælpe på sundheden

For at få et hjem som skal hjælpe på ens sundhed, er det vigtigt, at der er den helt rigtige stemning. Her har indretningen en stor betydning, da den er med til at sætte den helt rigtige ramme for hele hjemmet. Hvis man gerne vil indrette et hjem med en hyggelig stemning, skal man starte et sted, da det kan være en lang proces. Hvis man gerne vil starte stille og roligt, kan man starte med gardinerne. Her kan med kigge efter plissegardiner eller lamelgardiner, som er nogle af de bedste til at sætte en god stemning i hjemmet. At indrette ens hjem til sundhed behøver ikke kun at have noget med indretningen at gøre, det er selve roen, som er vigtig. Der skal være mulighed for at koble helt af, så man kan få ro i sjælen.

Lykke