hunden-foder

En hund er fuld af energi og skal luftes flere gange om dagen — og det kan være nøglen til et sundere helbred. Du kan nemlig også drage nytte af hundens energiske væsen, og det kan være med til at motivere dig til mere bevægelse.

Hvis du har svært ved at finde motivationen til at tabe dig, så er en hund måske løsningen. Ved at have en hund, tvinges du nemlig til at bevæge dig mere, og det kan der være mange fordele ved. Den helt åbenlyse er, at du får rørt dig mere. Men det er ikke alene dét, der er gevinsten. Du vil nemlig opleve, at du får mere energi i takt med, at du kommer ud og bevæger dig mere, og på den måde vil du hele tiden kunne udfordre dig selv — og det kan altså være vejen ind i bedre form.

Det er også vigtigt, at din hund er i god form

Dog er det vigtigt, at din hund også er sund og i god form. Derfor bør du altså lægge nogle kræfter i at sørge for, din hund får god mad. Det betyder nemlig, at din hund har energi, så den kan slæbe dig med ud af døren. Giv den noget god hundemad, som hjælper den med at have det helt optimale helbred. Der findes mange forskellige løsninger, når det kommer til hundefoder, og det er bestemt ikke altid, at den dyreste løsning er den bedste — og det er bestemt heller ikke altid den billigste løsning, der er den bedste. I stedet skal du gå efter det hundefoder, der har de rigtige blandingsforhold. Det handler derudover også, om hvilken fase hunden er i sit liv. Hvis den er hvalp, giver det mest mening at investere i særlige måltider til hvalpe, der er specialdesignede til hunde, der er i voksealderen. Når de er voksne, er det andre ting, der er vigtige ift. hundefoderet.

Sundhed
Tandlæge i Odense

Alle mennesker har brug for en tandlæge. Det er vigtigt for mundhygiejnen, at du regelmæssigt kommer til tandlæge. Dog er det en af de ting, det offentlige ikke betaler — og det kan i mange tilfælde blive en dyr fornøjelse. Også selvom du bare  skal tjekkes. Derfor kan der være mange penge at spare, hvis du vælger en  anden tandlæge. Faktisk er det slet ikke så svært at skifte tandlæge. I denne artikel får du et par gode råd med på vejen, hvis du har besluttet dig for at skifte tandlæge — eller hvis du har brug for at blive overbevist om, at det er værd at skifte tandlæge. Sammenlign priser, før du skifter Store og komplicerede behandlinger koster ofte mange penge. De priser bestemmer tandlægerne selv priserne på, og det kan derfor svinge meget, alt efter hvilken tandlæge du vælger. Derfor er det en god idé at sammenligne priserne på de forskellige tandlæger, inden du vælger én frem for en anden. Tandlægerne skal oplyse prisen på otte af de mest almindelige behandlinger. Dem kan du se på sundhed.dk, hvor du også har mulighed for at sammenligne dem. Hvis du gerne vil skifte tandlæge, kan du finde en tandlæge i Odense, København, Århus eller Ålborg her. Du skal have tillid til din tandlæge Det er ikke helt nemt at tjekke kvaliteten på den tandlæge, du vælger. Derfor er det en god idé at vælge en tandlæge, som du har tillid til. Det kan du enten gøre ved at forhøre dig blandt venner og bekendte, om der er nogen, der kan anbefale en dygtig tandlæge, det er værd at have tillid til. Den anden løsning er, at du kan kigge i Sundhedsstyrelsens register. Her kan du se ikke se, om tandlægen er dygtig og pålidelig, men faktisk kan du tjekke det modsatte; om en given tandlæge har fået et påbud, er i skærpet tilsyn eller på anden måde har fået indskrænket sin autorisation.

Det kan betale sig at være kritisk Når din tandlæge foreslår en bestemt behandling, så kan det betale sig at være kritisk over for forslaget. Hvis du på nogen måde er i tvivl om, hvorvidt der er tale om det rigtige forslag — det der passer bedst til dit problem — så er du altid i din gode ret til at få det skriftligt og derefter tage det med hen til en anden tandlæge, hvor du kan få et revurderet tilbud. Få gerne et tilbud fra en anden tandlæge.

Sundhed
shutterstock_514669081

Der er nok ikke nogen tvivl om, at man ser flere mennesker der løber udenfor i foråret og om sommeren, men man gør det i efteråret og ikke mindst om vinteren. Der er mange, der rykker deres ugentlige løbeture indendørs i deres lokale motionscenter, når det begynder at være mørkt om aftenen. Det er der naturligvis ikke noget galt med, men der er mange gode grund til at holde ud og bide i det kolde æble og blive ude på vejene og stierne. Luften er i sagens natur friskere udenfor, og det er bedre for kroppen og lungerne at få frisk luft ind, at at indånde motionscenterluften. Egentlig er der heller ikke noget som helst til hindre for at løbe, når det er blevet lidt mørkere og koldere. Mange oplever rent faktisk at de opnår bedre resultater når det er blevet let køligere i vejret, fordi varmen ikke er med til at dræne dem for kræfter. Selvom det naturligvis heller ikke skal blive så koldt, at kroppen skal bruge meget energi på at holde sig varm. At løbe i vinterhalvåret kræver en lille smule mere udstyr, da det sjældent er en god ide at løbe i kulde i shorts og t-shirt, og kroppen skal pakkes lidt mere ind. Det skal du bruge for at løbe om vinteren

  • Tykt løbetøj (bukser og bluse skal være vindafvisende )
  • Løbevest i gul eller lignende (eller med refleks)
  • En god pandelygte hvis du løber på stier hvor der er mørkt
  • Trail løbesko (kan være en god ide, hvis du løber i skov)
 

Løb
shutterstock_322577318

Der er næppe mange der er i tvivl om, at det er sundt at bevæge sig så meget som muligt hver dag. Det er de færreste, der har tid til en løbetur dagligt, men der er heldigvis mange andre måder at få motion end ved at løbe. En af måderne til at få bevæget sig, er ganske enkelt at gå en masse. Selvom man har et stillesiddende arbejde, kan man sagtens gå en masse skridt hver eneste dag, hvis man bare tænker lidt over det, og sørger for at bevæge sig.

Træning
skaermbillede-2016-10-13-kl-08-46-44

De fleste mennesker vil gerne i form, men for mange kan det være svært at finde tid til at træne. Det er måske svært lige at få presset det ind i et pakket program, som de fleste forældre. Det kan derfor være en fordel at træne derhjemme, men det er måske besværligt lige at få det til at passe ind, men så er det godt at man kan købe nogle remedier, som der kan hjælpe en. Det kunne eksempelvis være en ab roll, så man kunne blive rigtig stor og få et vaskebræt. Det kræver ikke så meget, men det kunne være rigtig fint, for det er jo på mode at have lige nu. Og derfor er der mange der godt vil betale gode penge for at købe en ab roll, så de kan få sådan en hakket mave. Men det er vigtigt, at man tænker sig om, inden man går ud og køber sådan nogle træningsinstrumenter, og derfor vil det være en god idé at finde en webshop, der hører ind under det danske e-mærke. Men hvad er e-mærket spørger du måske nu, og det er så en rigtig fin ordning, hvor du kan se, at den webshop, som du måske har tænkt dig at handle ved, kan du godt have tillid til, så du kan være sikker på, at de aldrig nogensinde kunne finde på at snyde dig. Der findes mange måder du kan træne på i hjemmet, og det er rigtig dejligt — især hvis man har lidt travlt, så man ikke kan gøre noget. Der findes måske nogle forskellige øvelser, som du kan bruge. Vil du øge din styrke, så kan du træne dig op, og der findes mange måder du kan gøre det på i hjemmet. Søg lidt på Google, så det kunne være rigtig fint. Vil du have en bedre nattesøvn, så kan du købe et mørklægningsgardin. Det kan øge din søvnkvalitet med rigtig meget.

Uncategorized
hundetræning

Det kan godt være en udfordring at få aktiveret sin hund i hverdagen, men gør man det, vil man opleve, at hunden bliver meget mere rolig, fordi den har fået brændt sit energi af. Men hvordan får man egentlig tid til at få hunden aktiveret? I denne artikel får du et par gode råd til, hvad du kan gøre. Den bedste måde, hvorpå du kan aktivere din hund, er når du alligevel er ude at gå. Gør det derfor til din livsstil at aktivere din hund — træningen behøver nemlig ikke udelukkende at foregå til hundetræning. Det er en god idé at vænne alle familiemedlemmerne til at træne hunden, da du får en mere velafbalanceret og rolig hund, hvis den får sin motion hver dag — desuden får den et godt forhold til alle medlemmer af familien, hvilket også bidrager til at, hunden bliver roligere og gladere. Man kan sagtens træne sin hund, når man er hjemme, i haven eller ude at gå tur. Faktisk kan man gøre det overalt og på alle tidspunkter. Det handler bare om at få hunden til at bruge sit hoved og sin krop.  

Brug naturens forhindringer til træning

Man behøver ikke nogen agilitybane for at træne sin hund, selvom det selvfølgelig ikke skader noget, hvis man går til hundetræning én eller flere gange om ugen. Men man kan altså sagtens træne sin hund ved at bruge de mange muligheder — og forhindringer — som naturen stiller til rådighed. Træn lugtesansen: Noget af det, der kendetegner en hund, er dens særprægede lugtesans. Den skal trænes, og det kan du faktisk gøre meget let. Smid lidt af hundens foder ud på græsplænen, og lad hunden bruge omkring 10 minutter på at søge efter sit foder. Det vil udløse en masse forskellige beroligende stoffer i hundens krop, og det kan medvirke til, at hunden får lettere ved at være alene hjemme. Gentag øvelsen når du har været ude at gå — eller mens i er ude at gå. Det vil virke afstressende på hunden, og det vil hjælpe den med at slappe mere af efter gåturen. Brug naturen til at træne hunden:  Man kan sagtens bruge naturen som forhindringsbane. Lad være med at bruge mobilen, når du er ude med din hund — den skal have din fulde opmærksomhed. Ingen af jer får noget ud af turen, hvis du bare kigger ned i skærmen. Lav forskellige øvelser, når du møder forhindringer i naturen. Er der en sten, så lad hunden hoppe op på den. Er der en træstamme, så få hunden til at gå balance over den. Der findes mange andre øvelser, man kan lave — brug derfor din fantasi. Derhjemme kan man desuden have en activity memory trainer, det kan hjælpe hunden med at træne sin krop samt sind.  

Besøg andre med hund

En hund er et socialt dyr, som også har brug for 'venner'. Kender du nogle der har hunde, så besøg dem og lad hundene lege sammen. Ellers find andre hundeejere i nabolaget, som din hund kan snakke med. På den måde kan man også vænne sin hund til at kunne omgås andre hunde, så den måske ikke gør når så meget, når den møder andre, fordi den har vænnet sig til at være sammen med dyr af sin egen race.  

Træning

Mange af os sidder ned, når vi er på arbejde. Arbejder man fra klokken er otte om morgenen til fire om eftermiddagen, er det mange timer, man tilbringer, stillesiddende. Derfor bør man have så god komfort, som det er muligt. Flere arbejdsskader er nemlig direkte forårsaget af ringe vilkår, når vi sidder ned og arbejder. Man bør derfor investere i — eller overtale sin chef om at investere i — en ordentlig kontorstol, der har den helt rigtige komfort. Men hvad skal der egentlig til? Læs med her, og bliv klogere på hvad du skal være opmærksom på, når du skal vælge din nye kontorstol.

Sundhed
Skærmbillede 2016-09-02 kl. 15.57.06

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at søvn er utroligt vigtigt for vores velbefindende. Både på det fysiske og mentale plan. Det er vigtigt, at man får en god nattesøvn, da det er, når vi sover, at vi restituerer, og kroppen har mulighed for at opbygge den energi, som vi bruger i løbet af vores vågne tid. Derfor er det helt essentielt, at vi har de bedste forudsætninger for en god nattesøvn. Men hvad skal der egentlig til? Når du har læst denne artikel, vil du være blevet klogere på, hvordan man skaber de bedste rammer for den optimale nattesøvn. I hvert fald når det kommer til, hvordan soveværelset er indrettet.  

Sådan får du et bedre soveværelse

Det første, du skal huske, er at lufte ud. Gør det gerne om morgenen, når du er stået op. Der skal gerne luftes ud med gennemtræk i minimum 10 minutter hele året rundt. Det gælder altså både sommer og vinter. Derfor bør soveværelset altså have vinduer og døre, der kan åbnes, så man har mulighed for at lufte ud. Desuden bør man være opmærksom på, at det ikke er en god idé at lade vinduerne på soveværelset stå åbne hele tiden. Der skal nemlig helst være samme temperatur som resten af boligen. Dannes der dug på de ruder, man har i soveværelset, så er det et tegn på, at rummet er for koldt, og man bør skrue op for varmen. Hvis der er for koldt, så kan det danne skimmelsvamp — hvilket absolut ikke er sundt. Er der derimod kondens på ruderne, så bør man lufte godt ud med det samme, da det indikerer, at der er for meget fugt i luften. Soveværelset er som regel et koldt rum, og derfor er det en dum idé at have skabe, reoler og kommoder stående op ad ydermuren. Det kan nemlig også være medvirkende til, at der dannes skimmelsvamp. Det er bedst at have trægulve i soveværelset, da de er det nemmeste at holde rent. Gulvtæpper tiltrækker støv, og det gør, at indeklimaet bliver dårligt. Sørg for at holde gulvene ordentligt. Få et godt tilbud på gulvafhøvling i København ved at klikke her. Vær desuden opmærksom på, at det er en god idé at holde soveværelset fri for elektronik som tv, pc, konsoller og lignende ting. De afgiver kemiske stoffer, og det skader indeklimaet.

SundhedSøvn
struds

Alle der enten er på kur eller generelt holder øje med deres kalorieindtag, ved naturligvis godt at fjerkræ generelt er sundt og ikke indeholder så mange kalorier. Kalkun og kyllingebryst uden skind er da også en del af de fleste diæter. Det er dog langt fra de eneste fjerkræ, som er gode, hvis du leder efter noget der indeholder så få kalorier som muligt. Vildt kød er generelt sundere end traditionelt slagtekød fra gris og okse. Krondyr, vildsvin og lignende har flere mineraler og vitaminer og er derfor sundere at indtage.

Kost
Skærmbillede 2016-08-09 kl. 12.16.29

Det er sundt at have en hobby. Især for psyken. Faktisk er det en direkte kur mod stress – det kræver bare, at man kan finde ud af disponere sin tid ordentligt. For hvis man har en hobby, som det er svært at finde tid til, kan det faktisk virke mere stressende. Derfor bør man vælge en hobby – så meget det nu kan lade sig gøre – som man har tid til at udøve. Det betyder, at den skal kunne klemmes ind i et familieliv, hvor tiden er begrænset. Derfor bør man altså sørge for at vælge sin hobby med omhu. Det skal gerne være noget, som man kan lave, imens man laver noget andet – eksempelvis mens man nyder aftenkaffen foran fjernsynet om aftenen. På den måde er man nemlig sikker på, at man kan lave sin hobby, imens man stresser af – og i fællesskab med andre. Dette er også grunden til, at mange kreative hobbyer som syning eller strik er meget udbredt, da de tillader, at man laver noget andet imens, som også er stressreducerende. Af samme årsag oplever vi også i disse tider, at stofsalg er eksploderet i Danmark, og det er med god grund, hvis vi kigger på, hvor godt det kan være for ens generelle velvære at have en hobby.   Sørg for at adskil hverdage, ferie og arbejde En af de helt andre stressfaktorer er, at arbejdsliv og fritidsliv for mange flyder mere og mere sammen. Det sker i takt med, at hjemmekontorer, bærbare computere osv., hvilket betyder, at mange føler sig mere frie, mens andre bliver plaget af dette på et helt ubevidst plan. Det er nemlig vigtigt for nervesystemet, at man kan holde fri og koble helt fra hver eneste dag, og det kan en jævn strøm af arbejdsmails og sms'er virker mod – og det kan generere stress. Derfor anbefales det, at man holder helt fri, når man holder fri, og man ikke har noget at gøre med sin arbejdscomputer, telefon eller andet. Det er derfor vigtigt, at man har en hobby – det kan være at gå i haven, tage ud at fiske eller noget helt tredje. Det gælder også, når du holder ferie. Sluk for arbejdstelefoner og kobl fra din mailklient. Det kan muligvis være svært, men prøv så vidt muligt ikke at have mobilen tændt, når du er på ferie. Lad eventuelt dine elektroniske apparater blive derhjemme. Det fungerede fint før i tiden, og det gør det også i dag. Vi er bare mere afhængige af vores telefoner, tablets og andre gadgets i dag, og derfor kan det for nogle virke direkte angstfremkaldende. Hvis det virkelig gælder, så kan man sagtens få fat på familiemedlemmer og venner – og det samme kan de.

Hobby