hus

Hvis man gerne vil leve sundt, er det selvfølgelig vigtigt, at man indtager den rigtige kost, og at man får dyrket motion. Der er dog også andre elementer, som er vigtige, hvis man gerne vil have en sund tilværelse. Det handler ikke kun om at spise rigtigt eller dyrke motion, hvis man gerne vil leve sundt. Ens helbred er også meget vigtig, hvis man gerne vil leve sundt. Det er derfor vigtigt, at man lever i et sundt miljø. Ens bolig har derfor også stor betydning, hvis man gerne vil leve et sundt liv.

Der kan opstå fugt og skimmelsvamp

Mange oplever problemer med fugt og skimmelsvamp i deres bolig, da det hurtig kan sætte sig, hvis man ikke passer på. Fugt og skimmelsvamp opstår, hvis man ikke holder øje med ens hjem. Fugt og skimmelsvamp ses ofte de steder, hvor der kan opstå fugt. Det er specielt i kældere og på luftrum, hvor man ofte støder på problemer med fugt og skimmelsvamp. Her kan det være en god ide at anskaffe sig en affugter, som kan tage det værste fugt i et rum. Du kan finde en affugter her.

Hvis uheldet er ude

Hvis uheldet er ude, og der er opstået skimmelsvamp i ens hjem, er det vigtigt, at man tilkalder hjælp med det samme. Hvis man ikke reagere hurtigt nok, kan det nå at sætte sig, også kan det for alvor blive svært at komme af med. Det handler derfor om, at tage aktion lige så snart man opdager, at der er opstået skimmelsvamp. Det kan have store konsekvenser for ens helbred, hvis man ikke får gjort noget ved det. Det er bestemt ikke sundt at leve i en bolig, hvor der er skimmelsvamp. Og det kan faktisk at anbefales at flytte ud for en kort periode, hvis der er opstået skimmelsvamp i ens bolig, da man kan blive meget syg af det.

Sundhed
Lev-sundt

Du har knoklet hele året for at få en flot krop, du har været tidligt oppe om morgenen og løbet en god rask tur inden du skulle møde på arbejdet, du har omlagt hele din kost og brugt mange timer på at lave sund og lækker mad til hele familien. Du har set i spejlet hvordan kiloene er raslet af og kunne mærke på dit sind at du har fået det så meget bedre med dig selv. Nu kommer udfordringen så luskende rundt om hjørnet, nemlig julen. Det er som om at bare fordi det bliver jul så er det pludselig i orden at fylde hovedet med usunde ting, men ikke denne jul, for denne jul kommer du igennem sundere end nogensinde før.

Undgå alt den søde juleslik

Først får vi masser af mad med masser af sovs, sodavand og vin, derefter kommer der risalamande og som om det ikke var nok så slutter vi også lige af med en masse julekager og juleslik. Der er ikke noget at sige til at rigtige mange tager alt for meget på henover julen. Vi foreslår at du laver en plan for hvordan du vil komme sundt igennem juleaften og de følgende juledage, det kunne eksempelvis være at du sagde til dig selv at du gerne måtte spise hvad du ville af den lækre and og flæskesteg men holdte tilbage med sodavand, slik og kagerne.

Hold formen ved lige over julen

Lav ligeledes en plan for hvordan du vil holde dig i form, det kan være at du laver en plan for at du gerne vil motionere eller gå lange ture mindst hver anden dag. Det kan eksempelvis være dagen efter juleaften, her er det godt at komme ud og få rørt kroppen og få den igang igen. Lav eventuelt en plan med hele familien om at de her dage der skal i ud og røre jer og komme op i gear igen.

Ønsk dig julegaver der kan hjælpe til det sunde liv

Hvis du har kæmpet hele året for at få en sundere krop, så kan du jo ønske dig et par nye løbesko, løbebukser eller noget helt andet som vil hjælpe dig videre i jagten på det sunde liv. Det kan også være at du har en kæreste eller kone som du har set har kæmpet hele året og du derfor gerne vil holde hende på rette spor, find her mere end 100+ gaveideer til hende og bliv inspireret til hvad det kunne være.

FedtKost
musik til løbeturen

Vi har tidligere beskrevet hvilke påvirkning at en løbetur om ugen kan have for dit helbred. I dette indlæg vil vi guide dig til hvordan du holder motivationen oppe, og hvordan du finder den rette musikløsning til løbeturen. Det findes et hav af forskellige musiktjenester og netop musik er en af de helt store motivationsfaktor for at komme afsted på løbeturen. Selv om det regner, kan en sommer-glad sang få dig til at snører løbeskoene og komme ud på landevejene. For at få den mest optimemale musik oplevelse på løbeturen, vil vi anbefale at benytte en musiktjeneste. Den oldschool måde, og downloade musik til telefonen kan dog stadig bruges, men det bliver i længden dyrt, når der er kommet de mange forskellige musikstreamingtjenester. Vi tager et kig på de forskellige tjenester, og beskriver hvad de indeholder. Den mest populære tjeneste er udentvivl Spotify, som er en international tjeneste. Der findes mere en 45 milioner numre på Spotify, og der findes en gratis og en premium version. Mange danske teleselskaber har Spotify inkluderet i deres løsninger, men hvis du købet Spotify som selvstændig tjeneste koster det 99 pr. måned. De første 30 dage er gratis og du har derfor mulighed for at prøve tjenesten. Som sagt, kan du også benytte tjenesten gratis, mod at der afspilles reklamer hvert 30 minut. I den betalte version får du desuden, unlimited skips, listen offline, play any track og high quality audio. YouSee musik, er også en musikstreamingtjenester, men til forskel fra Spotify, kan du ikke købe YouSee musik, men følger med i deres abonnementer til både bredbånd og mobilkunder. På yousee musik finder du over 30 millioner musiknumre, hvor der både er de nye hits og gamle klassikere i alle genrer. Du har mulighed for atoprettet playlister, dele dem, samt lytte til dine favoritter offline. Deezer, har mere 20 millioner sange i og er en tjeneste i Danmark. Tjenesten koster 99 kr og kan købes som en familieudgave, hvor 6 brugere kan have ubegrænset adgang til de 20 millioner sange.

Løb
plissegardiner

At sundhed har noget med motion og kost at gøre, er ingen i tvivl om. Men at hjemmet også har stor betydning, er der flere som ikke ved. Hjemmet er selve basen for ens liv, og kan være meget vigtigt ift. sundhed, da det er i hjemmet, at batterierne skal lades op. Sundhed kan derfor ikke kun måles ud fra et BMI tal, det skal ses i det overordnet billede.

Sundhed er også for sjælen

Sjælen har stor betydning for ens sundhed, og er en af de mere oversete faktorer. Folk har tildens til kun at fokusere på den sundhed man kan se, eller problemerne som kan opstå ved ens sundhed. Det er f.eks. overvægtige, som der kan være stor fokus på, når man snakker om sundhed. Hele sundheds diskussionen handler nærmest kun om hvad der står på vægten, og mindre hvordan man har der inden i. Det er en stor fejl, som mange mangler at få øjnene op for. Selv den sundeste som dyrker en masse sport, og spiser sundt, kan mangle noget, som giver personen ro i sjælen.

Hvordan kan hjemmet hjælpe på sundheden

For at få et hjem som skal hjælpe på ens sundhed, er det vigtigt, at der er den helt rigtige stemning. Her har indretningen en stor betydning, da den er med til at sætte den helt rigtige ramme for hele hjemmet. Hvis man gerne vil indrette et hjem med en hyggelig stemning, skal man starte et sted, da det kan være en lang proces. Hvis man gerne vil starte stille og roligt, kan man starte med gardinerne. Her kan med kigge efter plissegardiner eller lamelgardiner, som er nogle af de bedste til at sætte en god stemning i hjemmet. At indrette ens hjem til sundhed behøver ikke kun at have noget med indretningen at gøre, det er selve roen, som er vigtig. Der skal være mulighed for at koble helt af, så man kan få ro i sjælen.

Lykke
Voltaren gel kan blandt andet købes her

Hvis du netop er kommet ind i en god løberytme og langt om længe formår at løbe de famøse 5 km. uden pause, er der ikke noget værre end at erhverve sig en løbeskade. Løbeskaden kan betyde, at du skal holde dig i ro i en længere periode, og det vil de fleste gerne undgå. Her er et par tips til, hvordan du undgår en løbeskade.

Opvarmning er altafgørende

Du har sikkert hørt det før, men den er god nok. Opvarmningen er afgørende for dit løb, og det behøver hverken at være besværligt eller tidskrævende. Start hver løbetur med at varme leddene op. Bevæg foden i cirkler - først til højre og derefter til venstre. Øvelsen fortsættes med modsatte fod samt håndleddene. Sørg også for at varme hofterne og bækkenet op inden du løber afsted. Dette gøres simpelt ved skiftevis at løfte benet og langsomt bevæge det op mod dig selv og derefter føre benet ud mod siden. Dette gentages et par gange, inden modsatte ben tages i brug. Nu er der gang i leddene, men de er stadig ikke varme. Start din rute med at gå i et rask tempo, inden du slår over i løb.

Husk en hviledag

Restituering er også enormt vigtigt for kroppen. Det betyder, at du lader kroppen hvile og giver den mulighed for at samle kræfter til næste fysiske aktivitet. Hvis du løber langt, hurtigt og ofte, har kroppen brug for tid til genopbygning, hvilket betyder, at det ikke er hensigtsmæssigt at løbe hver dag. Du kan med fordel planlægge dit løbeprogram, således at du skiftevis har en løbedag efterfulgt af en hviledag. Hvis skaden er sket og du oplever smerter i benene, er det vigtigt, at du lytter til kroppen og lader den hvile. Der findes produkter, der specifikt går ind og hjælper mod løbeskader såsom Voltaren, som er en lokal smertestillende gel. Voltaren kan blandt andet købes her.

Løb

Danmark har udskiftet de traditionelle supermarkeder ud med dem som er online. Der er nemlig mange fordele ved at handle mad over nettet. Mere end 23 % af danskerne gør allerede nu deres indkøb af dagligvarer over nettet. Hvis dette fortsætter, så vil vi se mange traditionelle butikker lukke og slukke de kommende år.

KostSundhed

Kost fylder meget i hverdagen og er kilden til velvære, både fysisk og psykisk.   Kosten er kroppens benzin, og uden det rigtige brændstof, fungerer motoren ikke optimalt og der kommer ubalance i systemet. Ubalance sætter gang i kroppens alarmberedskab, hvilket føles som manglende energi, dårligt humør og dårlig koncentrationsevne. Det er tærende og usundt for kroppen og psyken at være i alarmberedskab, men kan let undgåes.

Sund kost - sund hverdag:

Sund kost bidrager til energi i hverdagen og dermed trivsel. En sund kost handler om enkle forbedringer af dagskosten, at spise mættende og varieret. En god afbalanceret kost er ikke fanatisk eller restriktiv, men kan indeholde lidt af alt.  Sund kost handler ikke kun om hvad du spiser, men også om hvornår du spiser. Lavt blodsukker er første resultat af ikke at spise ordentligt og regelmæssigt, og sætter kroppen i alarmberedskab, fordi der ikke er nok energi til at holde motoren kørende.  

God rytme = godt humør

For at holde blodsukkeret stabilt er det vigtigt at spise regelmæssigt dvs. 4-6 mindre måltider jævn fordelt på dagen, frem for 3 store måltider. Indtag skal altid afvejes ift. aktivitetsniveau, men uanset om man sidder i en kontorstol, løber marathon eller leger med ungerne, er det vigtigt at holde motoren kørende og være veloplagt. Rytmisk fødeindtag og fiberrig kost, som tager tid at forbrænde er to vigtigste kilder til stabilt blodsukker og større velvære.   Rytme kost handler om at spise "rytmisk" i løbet af dagen og dermed have en stabil hormonbalance. Det holder kroppen i balance. Omlægning af kost er et brugbart middel i behandling af livsstilssygdomme som eksempelvis stress og depression, og rytmekost er derfor en anerkendt behandlingsmetode som Marlene Dencker hos zrb.dk vejleder i.  

Sundhed
vaping

E-cigaretterne er kommet for at blive. Seneste har Philip Morrison meldt ud, at de i fremtiden udelukkende vil fokusere på e-cigaretter, og generelt daler salget af cigaretter. Ikke kun i Danmark, men på verdensplan. Det er en positiv udvikling og et skridt i den rigtige retning. E-cigaretten skal dog ikke bruges som en erstatning for cigaretterne, men i stedet som et middel til at lægge cigaretterne på hylden. Det kan nemlig være svært at stoppe med at ryge, hvis ikke man bruger hjælpemidler.

E-cigaretter er sundere end almindelige cigaretter

Undersøgelser har for nyligt påvist, at det er sundere at ryge e-cigaretter end almindelige cigaretter. På kort sigt, i hvert fald. Ifølge undersøgelsen var der mindre skadelige stoffer i spyt og urin fra de personer, der udelukkende røg e-cigaretter i forhold til dem, der ryger almindelige cigaretter. Den er dog udelukkende foretaget på personer, der har røget i et halvt år i træk. Og det er kun sundere, hvis du udelukkende ryger e-cigaret — du må altså ikke supplere med almindelige cigaretter.

Hvilken e-cigaret skal du bruge?

Der findes mange forskellige e-cigaretter, og i begyndelsen kan det være svært at vurdere, hvilken man skal have. Hos Vape4You kan du finde en masse forskellige modeller. En god idé i starten er at købe en e-cigaret, der egner sig til begyndere. Altså en, hvor du ikke selv skal ud og købe coils, hoveder og så videre. Er du i tvivl, kan du altid rette henvendelse til de butikker, der sælger e-cigaretterne, for at få hjælp. Det vil du kunne få meget ud af, og de er som regel altid interesseret i at hjælpe dig med at få svar på dine spørgsmål, hvis der er noget, du er i tvivl om. Men husk nu, at du gradvist skal skrue ned for mængden af nikotin i din e-cigaret. Der er ingen grund til at være afhængig af noget, man ikke behøver.

Hobby
19. fitmagasinet til lev-sundt.dk

Inaktivitet er én af de største kilder til livsstilssygdomme, og derfor er der mange danskere, som ønsker at gøre motion til en del af dagligdagen. Det er imidlertid ikke altid lige nemt, for når man har en travl hverdag og kommer træt hjem fra arbejde, er motion sjældent den ting, som står øverst på ens liste. Her kan du læse 5 konkrete råd, som kan gøre det nemmere for dig at gøre motion til en del af din dagligdag.

Start med overskuelige mål

Det er nemt at blive meget ambitiøs, når man begynder at motionere, men dette er ofte én af de største farer i forhold til succes. Hvis du gaber over for meget på én gang, så risikerer du at fejle. Når du begynder at motionere, så start med at sætte meget små og overskuelige mål. Det kan for eksempel være at gå en kort tur hver dag, når du kommer hjem. Du kan altid skrue niveauet op med tiden, men i første omgang er det vigtigste bare, at du afsætter tid til motion hver dag.

Før logbog

Man har det altid godt efter motion, men det kan være svært at huske, når man er træt og først skal til at skifte til motionstøj før man skal ud. Derfor kan det være en god idé at føre logbog, hvor du beskriver, hvordan du har det i kroppen efter motion. En logbog vil også hjælpe dig med at huske dine egne succeser, hvilket er vigtigt, når motivationen skal holdes oppe.

Tilgiv dig selv, når du fejler

Det er de færreste, som går i gang med et motionsprojekt uden at fejle. Det vigtigste er bare, at du kommer i gang igen, hvis du fejler en enkelt dag. Husk på, at det ikke er jordens undergang, hvis du springer motionen over en dag. Det føles måske ærgerligt, men du skal fokusere på at tilgive dig selv, så du kan komme ud den næste dag.

Hav en nødplan

Som tidligere nævnt vil der være dage, hvor du fejler med hensyn til din motion. Du kan reducere risikoen for at fejle, hvis du laver en nødplan til de dage, hvor du er meget træt. Hvis du ikke orker at komme ud at motionere, kan du for eksempel have en nødplan om at sjippe derhjemme eller noget lignende. Din nødplan kan også være noget så simpelt som at have en kortere rute, som du kan tage på hårde dage.

Find den rigtige motionsform

Mange tænker automatisk på at løbe, når det handler om at motionere, men hvis du ikke bryder dig om løb, så er det næppe motionsformen for dig. Prøv dig frem med forskellige motionsformer til den finder den type, som passer dig bedst. Det er lige meget om du vil cykle, tage på vandreture eller svømme. Det vigtigste er bare, at du gør det. Hvis du ikke er sikker på, hvilken motionsform som du vil dyrke, så find inspiration på siden her. På siden finder du også gode råd til at vælge det rigtige sportsudstyr og meget mere!

Sundhed
shutterstock_440940121

Yoga er med tiden blevet en af de mest populære træningsformer, men hvad får du egentlig ud af det? Få svaret her. Det er populært at dyrke yoga. Både mænd og kvinder, uanset alder, oplever en positiv effekt ved at dyrke regelmæssig yoga. Men hvorfor er det egentlig så godt for både krop og sjæl, og hvad får du ud af det? Hvordan påvirker yogatræningen fysikken? En test fra USA, foretaget af American Council on Exercise, der er et uafhængigt forskningscenter, har foretaget en test af 34 kvinder for at klarlægge deres helbred før og efter et intensivt træningsforløb med yoga. Kvinderne måtte ikke være i god form, inden de startede. Formålet var derfor at teste, hvordan yogatræningen påvirkede deres fysik. Den yogaform, der blev dyrket, var Hatha, der er den mest udbredte i den vestlige verden. Det er en simpel yogapraksis, der indeholder alle de klassiske stillinger samt meditation og åndedrætsøvelser. Du træner fleksibilitet og balance — men ikke kondition Studiet viste, at yogatræningen havde en lang række positive resultater, heriblandt øget bevægelighed i leddene, hvor det særligt var fleksibiliteten over ryg, skuldre og bækken, der forbedredes. Det samme gjorde balanceevnen. Det eneste, der ikke blev forbedret, var konditionen. Vælger man at fokusere på yogatræning, hvor konditionen forbedres, vil det gå udover balance og fleksibilitet, så inden du går i gang, skal du overveje, hvilken form for yoga, du ønsker at dyrke — eller hvilke kompetencer, du ønsker at forbedre. Det skal siges, at der findes en masse andre træningsformer, hvor konditionen øges væsentligt mere effektivt end ved yoga. Ønsker du at forbedre både kondition, balance og fleksibilitet, bør du dyrke yoga og supplere med konditionstræning. Sådan kommer du i gang med yoga Har du selv mod på at komme i gang med yoga? Så kan du købe yogamåtte her. Der forhandles også en masse andet yogaudstyr. Den bedste løsning er at tilmelde sig et yogahold, men man kan også sagtens dyrke yoga alene. God fornøjelse!

HobbySundhedTræning